+46 8 410 228 88

Butikshyllor har gapat tomma, handspriten har tagit slut och det har sålts ovanligt mycket konserver.
– Det syns tydligt att det är folk som bunkrat. Det är ingen normal försäljning, säger Kent Nilsson, butikschef för City Gross Stora Bernstorp i Malmö.
– Försäljningen av torrvaror som pasta, ris och olika typer av konserverad mat ökade med 60 procent. Det är helt otroligt, säger Ralph Flander, butikschef på Stora Coop i Bromma, till SVT Nyheter.
Coronaviruset förändrar vårt sätt att handla –  många hamstrar torrvaror i butiken. Orsaken är kort och gott att en del svenskar tycks oroa sig för att vissa typer av produkter ska ta slut, exempelvis om importen skulle påverkas, och därför köper på sig fler varor.

Den här trenden har också haft påverkan på näthandeln. Under i veckan slog Coop Stockholm i taket för hur många ordrar de kunde köra ut.
– Normalt sett brukar sportlovsveckan i Stockholm vara en av de sämre, säger Tobias Rydegren, presschef på Coop Sverige. Nu var det årets hittills bästa vecka för e-handeln, vi kan slå i taket ett par dagar den här veckan också.
Även hos Axfood, som bland annat äger Mat.se och Willys, tror man att virusutbrottet kommer att påverka näthandeln av livsmedel, även om de ännu inte sett någon direkt påverkan.
– Det är egentligen för kort tid för att vi ska kunna säga något om det”, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Share This